Wednesday, August 02, 2006

Vinter, sommar och flyg i Durban.

Äntligen framme i Durban. Efter 1 månads semester i Johannesburg börjar nu allvaret. Här är det mitt i vintern, men det känns som en riktigt skön Svensk sommar.

Vi bor i en kanonfin 2 vånings lägenhet i ett stort sovrum med eget badrum, stor balkong med havs / strandutsikt, samt vy över flygplatsen jag ska plugga på, vad mer kan man begära ?
Det tar 10 min att gå ner till skolan och ni kan se på den här bilden ungefär vart det ligger.


Jag flög min första timme här nere idag kl 0800 i en Cessna 152 (reg: ZS-LSP) med min instruktör Martin.


Glasscockpit, vad är det ?


En riktigt snygg takeoff (av mig själv :) ) i 13kt sidvind ser ut ungefär så här.



Vi flög på 500ft till general flying area som det heter här, där vi utförde lite stall, spin och andra manövrar. WOW, man FLYGER verkligen en C152. PA28 känns som ett trafikflygplan i jämförelse.

Det är riktigt kul att kunna se det vackra landskapet, så en Cessna är nog roligare att flyga här nere än en Piper.



Landningen överlät jag till en mer erfaren C152 pilot (Martin) då vinden var 22kt och 35kt gusting (crosswind) .... eeek

Min nya outfit som alla elever bär när dom är på skolan. Nej, alla elever ska inte ha MIN outfit, men likadana.


Så här ser det ut från lägenheten (lite kass kvalitet, men ville inte ha så stor bild här (inte så snabb lina i SA))


Några bilder är hämtade ifrån min semester här nere September 2005, medans några är dagsfärska. Jag satt t.ex inte i högersits när vi flög idag, utan i vänster.

Skolan kan erbjuda skolning i C150, C152, PA28, en ganska ny C172 (Feb 2006) och snart en sprillans C172 med glass cockpit !!

Ja, va mer ska man säga. Jag stortrivs här nere och har allt jag önskar mig (nästan) just nu. Jag återkommer med mer flyg och annan kul info.

Ciao.

Dagens väder: 23 grader.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Skönt att ni kom hem från Johannesburg idag.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=647554
:)
Ser riktigt skönt ut ditt nya liv.
Ha det så bra och hälsa damen.

/per - Din L2 forever :)

Wed Aug 02, 09:44:00 PM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Tjena brorsan - grattis till första timmen där nere! Men hur blir det med 2 motorigt då? Kan du ta det där nere också.
Så g att det snöade=) Jaja - ni har det bättre än oss stackars satar här uppe iaf, själv sitter man ju på jobb, och det ä'r då fan inget sånnt där lattjo jobb som du har=)
Glad för din skull iaf brorsan!!! Du förtjänar detta!

Thu Aug 03, 08:23:00 AM 2006  
Blogger Timmy said...

Damen hälsar så mycket tillbaka (saknar er lite på jobb måste jag säga) men vi har det oförskämt bra här nere. Hälsa teamet.

/ Din L1 4-ever

Ole, morro å höre fra deg :)
Håper du og Knut med familie har det bra. Si ifra hvis du er her nede noen gang, så skal jeg ta deg med opp på en flight. (kanske ikke noe sted man plutselig havner i, men anyway.) snakkes.

Macke, tack det värmer !
Jag hoppas bara du och Caroline kommer ner och besöker oss snart, det är underbart här nere, vi kommer ha mycket kul tillsammans om ni kommer hit (framförallt flyga mycket :) )

Skal snart solo här nu, sedan är det långnav som gäller. Så IR så man får flyga mörker å dåligt väder (om det blir det nångång) sedan är det 2 motors o jag vill, annars kan jag sluta vid Caravanen. Men neeeh... why stop !

Vi hörs.

Thu Aug 03, 12:30:00 PM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Grattis Timmy! Ser ut til at dere har det ganske fint der nede. Selv om du likner litt på en flyvertinne med headset på det bildet i uniformen! Hehehe...

Ser frem imot mer bilder og "historer". Desverre seg jeg ikke frem imot din sommer når vi har vår vinter!

Ha en fin fin helg Timmy.

Fri Aug 04, 10:29:00 AM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Trevlig blogg du har, ska bli trevligt att följa den och se hur ni går från PPL till att flyga nått större :P

Sun Aug 06, 12:29:00 PM 2006  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home