Saturday, June 23, 2007

Från boarding i Johannesburg till midsommar.

20 April gjorde jag min renewal i Syd Afrika.
20 Februari gjorde jag min N/R (Night Rating) uppflygning.
Det var alltså ett tag sedan jag var uppe i luften, närmare bestämt 61 dagar.

Landade i Norge som sagt den 30 April och hade lite semester.
2 veckor senare, 13 Maj var jag uppe en sväng i SE-GBY med Daniel Mattsson. Vi flög från Bromma (ESSB) och tog en tur över våran lägenhet som vi haft uthyrd sedan 1 Juni 2006 och kontoret i Infra City där jag ska börja jobba igen 2 Juli. Det var skönt å se det gamla vanliga igen.


Lägenheten till höger.


Lägenhet till vänster i bild, Dell till höger.


29 Maj åkte vi till Dalarna i min nyinköpta SAAB 9000 2.3T och hälsade på mamma, pappa och lillasyster Jennifer.



Vad gör man då i Söderbärke en Onsdag kväll ? Jo, man spelar lite bilbingo.




1 Juni åkte vi till Stockholm och hälsade på lillasyster Emmelie som bor där med sin kille. Samma kväll åkte vi ner till Tyskland och handlade lite öl. Stockholm - Helsingborg - Helsingör - Rödby - Puttgarden T/R på ganska precis 24h, lika lång tid som resan Durban - Johannesburg - Zurich - Oslo.

4 Juni åkte vi ner till brorsan som bor i Malmö, närmare bestämt på 20 våning i Turning Torso.
Första gången jag flyger Sterling, 1st kvinnlig Dansk Kapten och 1st kvinnlig Svensk co-pilot, detta går nog bra !


<-- Lillebror Marcus .. Storebror Timmy -->


Hur ball kan man vara med pilot-dator och pilot-glasögon.... jo, så här ball !!


Anniken visar hur litet det där skrytbygget egentligen är, jaaajaaa jag vet att "peka-på-å-det-ser-litet-ut" är gammalt, men jag vill ju oxå ! :)


Några brydde sig inte om att sex i parker är förbjudet i Sverige.


I egen hög person med Anniken på bryggan nedanför TT, utsikt mot bron å vattnet å danmark å båtarna å tåget å bilarna å allt ihop.


Det var nån Scandinavian skateboard tjofräs i parken precis vid TT (Turning Torso) som vi besökte en dag.


Senare den kvällen bar det iväg hem till några Dell´are från Köpenhamn kontoret (men som bor i Malmö) som Marcus jobbar med, där fick man ju dra sitt strå i stacken.
DJ Timmy is going strong !


Marcus grillmaster flex.


Resultatet, inte så pjåkigt.


Tänkte klättra lite, men ångrade mig.


Solnedgången gav ett fint ljus i allén.


Kåken i solnedgången


Samma solnedgång, andra ställen, "neoug ärh dejt fijnt i Määälmö".






Tisdag 5 Juni tog vi en sväng till Tyskland för att handla lite............ öl.
På Fredagen tog vi tåget över till Danmark för att hälsa på lite på Dell kontoret där, äta & dricka gott å åka lite karusell på Tivoli.
Vi brände 1 timme i turistbåt från Nyhamn
Med lite Smirnoff i påsen som vi med bestämd takt drack upp under denna 1 timme långa båtfärd så var det ganska avslappnande å skönt där ute på vattnet.


180 graders panorama från Marcus lägenhet.


11 Juni, efter 1 vecka i Malmö hoppade vi på bussen och åkte tillbaka till Norge. Efter precis 12h via Göteborg & Oslo ankom vi Gjøvik (12 mil norr om Oslo).
Jag har även i detta land bildat bekantskap med en pilot och vi hade sedan tidigare bestämt att vi skulle ta en sväng.
Söndagen den 20 Juni bjöd på sissådär (är det ett ord??) bra väder men vi drog fram kärran, en C172 (LN-AGT) som skulle ta oss en sväng över Toten och hemtrakterna till Anniken (min flickvän för dom som inte har förstått det efter alla bloggar).

Gjøvik og Toten´s Flyklubb LN-AGT är ute ut hangaren och skal snart få lite 100LL.


Gotterud International Airport. Ett par hundra meter grusbana var mer än nog för att komma upp i luften.


Första stopp i dagens sightseeing var detta underbara gräsfält precis vid vattnet. Fältet heter Husodden och här kan man landa & grilla, bada och prata med ägaren som har både båt och vattenflygplan vid sin brygga.


Bonden i röda huset här på bilden tycker inte om brum-brum från ovan så man får göra en snäv sväng sista biten på approachen.




Nästa stopp var Dokka, 10 minuter från förra fältet. En gräsbana i riktig Afrika stil (om man ser bort från granarna)


Bøverbru där vi gjorde en low level fly-by, whohoooo.


Reinsvoll (Gotterud) på höger medvind.


Final efter 1 timme i luften.


Kartan som vi inte följde medans vi flög, men som jag tänkte visa så ni som har tänkt å flyga hit å hälsa på kan navigera utan å flyga vilse.


Fantastiskt fint att flyga i Syd Afrika med stränder, bush, valar å delfiner, men jag tror nästan att Norden (Sverige & Norge) tar priset över natur att flyga över.
Otroligt fint.

Ser fram emot många timmar bakom spakarna med nära & kära i sommar.


over and out.

Labels: , ,

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Trevligt med uppdatering!! :D

Sun Jun 24, 04:00:00 PM 2007  
Blogger Jonas Lindgren said...

Kul med uppdateringen. Verkar ju som det inte går någon nöd på er. Man kunde ju ge sig sjutton på att det blev en SAAB:-)

Mon Jun 25, 10:34:00 PM 2007  
Anonymous Anonymous said...

Er du blitt slapp i ringen?

Coole bilder.

Thu Aug 02, 08:00:00 AM 2007  
Blogger Timmy said...

Har bott hos syster & hennes kille 1 mnd nu, men igår fick jag nyckeln till våran lägenhet och i helgen flyttar vi in.

Så nästa vecka ska jag uppdatera med lite bilder från Sydafrika.

Har inte flygit så mycket i Sverige än (var uppe Tisdags en liten sväng med PIC Daniel) så kan lägga ut lite bilder av det.

I brist på utbildnings-bilder, så blir det "vanliga" flygbilder :)

Spam Älskling: Inga Tupolev´s tyvärr :-)

Thu Aug 02, 08:17:00 AM 2007  
Anonymous Anonymous said...

We want Tupolevs FFS! :P

//Spam of Lovers

Thu Aug 02, 08:29:00 AM 2007  
Anonymous Anonymous said...

hej , är ni tillbaka till sverige nu? hälsningar Therese ( från irc, mumskaka eller nåt sånt hette jag där.)

Tue Sep 04, 09:10:00 PM 2007  
Blogger Timmy said...

Men HEEEEJ ! :)
Ja vi är tillbaka i vår gamla lägenhet, du vet ju var den är.

Maila mig eller adda mig på lunarstorm för vuxna (facebook)

Wed Sep 05, 11:13:00 AM 2007  
Anonymous Anonymous said...

varfor inte:)

Fri Mar 19, 02:33:00 AM 2010  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home