Sunday, November 26, 2006

Med Äll-Äss-Pe till Phinda.

Hej alla flygentusiaster (Kenniiith, ber om ursäkt, mer flyg).

Det hela började för 3 veckor sedan då Fedair flög vår nya C172 Glasscockpit, ZS-HSL till Phinda (FADQ) och fick problem med avioniken. Planet blev stående ett par dagar och vi fick flyga upp en tekniker som skulle ordna upp i saken.
En tjejkompis på skolan flög upp teknikern till Phinda i skolans nya C172RG, ZS-PRF men oxå den fick problem väl uppe i Phinda. Bromsarna slutade fungera.... så nu hade vi 2 plan där.

Lyckligtvis kunde dom fixa bromsarna där uppe så PRF kunde
återvända till Durban Virginia (FAVG).

Dagarna / veckorna gick utan att HSL kom närmare flygduglig, men i Torsdags ringde dom och sa att delarna var på väg och planet skulle hem idag (läs Torsdag den 23/11-2006)

Jag fick då uppgiften att flyga upp tjejen som skulle flyga hem HSL och vi tog en liten flight i våran C152 trainer, ZS-LSP.

Rutten är som följer.


Efter ca 1 timmes flygning, när man passerat Richards Bay (FARB) på väg Norrut längs kusten, kan man se detta skepp som förlist för måååånga år sedan (se pricken på kartan över).




Det var varmt denna dag (30 grader ca) och vi drack mycket vatten, vilket visade sig redan efter 1 timmes flight då jag var RIKTIGT nödig.

Från detta skepp, är det ca 40 min flygning till Phinda (FADQ) så jag fick hålla mig lite till och tänkte hoppa ut det första jag gjorde efter touchdown och slå en pee i busken, men precis när vi landat, fick vi se 4 lejon bredvid banan så jag taxade sakta tillbaka till plattan och använde mig av toaletten på lite mer betryggande avstånd.



Flygplats personalen blev mycket exalterade och ville genast åka bort och titta på dessa vilddjur, så vi hoppade upp på denna jeep för att ta en sväng i bushen.


Ny fin väg.



På vägen fick vi se den här lilla krabaten.


Ett "Afrika träd".


På Apron idag var det en Baron 58 till höger i bild, en Airvan. Till vänster i bild, man ser bara lite vinge, står ZS-HSL och längst bak står planet som aldrig sviker.... ZS-LSP.


Airvan blir mer och mer populära här nere tillsammans med den lite större Caravanen.


Piloter som kommer hit, äter och bor gratis så jag åkte med dom till lodgen där maten serverades.


På vägen dit fick vi se Zebra.



Ja, där uppe är matstället....


Efter en matbit var det tillbaka till flygfältet och fila en flightplan och tanka. Där fick jag se en gräshoppa... men inte vilken liten nordisk grön gräshoppa som helst. Fin va?



Nu kom dock beskedet... HSL var inte klar. Vi hade fått fel delar från Cessna. Suck. Tjejen jag flög upp med ville dock stanna kvar några dagar, så jag erbjöd mig att hämta henne 2 dagar senare (behöver ju ändå 100 PIC och 200TT) vilket hon var mycket tacksam för, då hennes pojkvän var kvar i Phinda.

Efter departure styr man flygplanet rakt österut och hamnar till slut vid kusten. Flygfältet i bild, direkt efter departure.


En sjö som är på väg att torka ut (titta på kartan så är detta Lake St Lucia)


Coast in sight.



Samma skepp från 2500FT.


Så flög jag ensam tillbaka till Virginia.

2 dagar senare, var det dags att hämta henne. Allt var klart för resan upp till Phinda. Ville gärna ha med mig Anniken (flickvän) men eftersom HSL var trasig hade jag ingen 4 (3) säters kärra att flyga upp med. Vi har ju PRF men den måste man ha 100TT för att få ta rating på, jag har "bara" 92.7TT.

Det var planerat att jag skulle flyga upp själv och hämta henne men bara någon timme innan takeoff fick jag veta att tjejpiloten i Phinda flyger ner med ett annat flyg denna dag, så jag behövde inte flyga upp å hämta henne. Tog då chansen att ta med mig Anniken på en resa upp dit eftersom jag ändå hade bokat planet hela dagen.

Mycket sand i Afrika...


...och väldigt mycket vatten.


Kartan... inte så svårnavigerat eftersom det är kusten hela vägen som gäller.


Efter 2 timmar precis landade vi i Phinda, tyvärr inga djur denna dag, men avgas fick vi.


Airvanen var fortfarande här.


Skeppet hade inte kommit långt sedan sist...


Mellanlandade i Richards Bay (FARB) den här gången för att äta lunch och där var SAExpress precis på väg tillbaka till Johannesburg (FAJS).


Konstigt väder denna dag.



Självklart är våra C152 utrustade med IFE (In-Flight-Entertaiment). Denna dag var det Harry Potter. :grina:


FARB Tower says: Lima Sierra Papa, report your position... tusan. Nu blir det till att mäta lite snabbt.


Sådär... efter 9 timmars flygning t&r Phinda denna vecka så ska jag nog se mig om efter andra destinationer att rapportera ifrån nästa vecka.

På återseende.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Trevlig rapport. Hoppas det fina vädret på bilderna håller i sig. Lycka till med Night ratingen.
/Jonas

Sun Nov 26, 08:08:00 PM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Bra skrivet o skitbra bilder Timmy! Följer din blogg varje vecka!!

Mon Nov 27, 04:05:00 PM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Uhm det var från Olof, kommentaren ovan...

Mon Nov 27, 04:06:00 PM 2006  
Blogger Timmy said...

Hehe, tack Jonas och Olof !

Det är lätt att ta fina bilder här nere. VILKET landskap man flyger i, helt otroligt !

Mer bilder å annat godis kommer.

Mon Nov 27, 05:49:00 PM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Tja Timmy! Fina minnen som väcks till liv när jag såg bilderna från Phinda. Har varit där många gånger. Det förlista skeppet btw är lite av en kändis där utanför St Lucia. Discovery Channel har gjort en dokumentär om den och där man ser den mycket dramatiska räddningen av besättningen. Bl a annat så krashade en helikopter på däck under räddningsarbetet om jag inte minns fel.
Och så får jag välkomna dig till klubben för dem som sett lejon vid flygstrippen! :)

Thu Dec 07, 01:49:00 AM 2006  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home