Sunday, September 30, 2007

ESSI here we come !!

En god vän som jag lärde känna i Sydafrika ringde mig i veckan å frågade om jag ville med upp en sväng i helgen. Självklart vill man det :)
Planen var väl egentligen att flyga ner till Halmstad igår, Lördag, men vädret var ju inte direkt flygbart (nästan samma väder som Jonas , Samuel och dom andra killarna i Sydafrika har just nu)

Vi fick helt enkelt planera in det idag, Söndag istället.
Sagt och gjort, efter 10 min bilfärd var man på Barkarby flygfält och tittade på småflyg som njöt av soliga Stockholm.


Så här såg flygvädret ut i digital form.


SE-KEO skulle idag vara vår arbetshäst och efter 86 liter 100LL var hon klar för takeoff.


Vi har precis lyft från Stockholm Barkarby (ESKB) med IKEA och Barkarby Outlet i sikte.


För alla som undrar vad den runda ringen med massa streck i är på en flygkarta (räknar med att alla som läser denna blogg undrar vad det är!!)


Det är en VOR och ser så här ut i verkligheten.....


.....så här ser den ut på en GPS.....


.....och så här ser instrumentet i flygplanet ut.


Någon som vet vilket fält detta är?


Efter 1 timme i luften blev vädret avsevärt sämre och vi bestämde oss för att vända tillbaka.


Fram med kartan så vi är 100% säkra på vår position. (efter en liten "incident" i Sydafrika så har jag lärt mig att aldrig lite 100% på en GPS, hehe.)
Ni som undrar får fråga.


På kartan ser det inte så märkvärdigt ut.....


.....men från ovan ser Gripsholm riktigt fint ut.


Vi närmar oss Stockholm igen och jag måste erkänna att det är ganska svårnavigerat bland alla små öar och allt vatten.


Men vi hittade tillbaka till ESKB´s inpasseringspunkt STÄKSÖN / MASTEN.


Trygt på backen igen efter en fin-fin landning och 2h 20min i luften.


Här står PIC för denna flygning stolt poserande på en gammal trotjänare.


Denna har man varit med upp i någon gång.
Precis bakom oss landade SE-GBY med en kompis ifrån G-Kraft bakom spakarna. Dom var uppe och flög lite sightseeing över city. Alltid kul med kända ansikten man kan prata lite skit med.


Nehepp, som ni ser blev det inget visingsö, men vi gör väl ett nytt försök så fort vädret tillåter.

- over and out -

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home